رد پای پول

 
در علم اقتصاد یک اصطلاح قشنگی هست به اسم follow the money . یعنی رد پای پول رو دنبال کن که اگر درک خوبی از این جمله داشته باشید , کاملاً دیدتون رو نسبت به مسائل اطرافتون تغییر میده و درک بهتری از اتفاقات خواهید داشت .
 چند سال پیش لیونل مسی , اسطوره فوتبال جهان دست رد به پیشنهاد نجومی لیگ عربستان می‌زنه و در عوض با اینتر میامی در لیگ فوتبال آمریکا و با مبلغ خیلی کمتر قرارداد می‌بنده . این حرکت مسی این پیام را برای هوادارانش داشت که اون خودش رو به پول نفروخته و تصمیم گرفته سال‌های آخر دوران حرفه‌ایش رو راحت‌تر بگذرونه و کنار خانواده‌اش باشه .
 تعصب را کنار بگذاریم و این موضوع را از زاویه دیگه‌ای بررسی کنیم .
 یک سال قبل از ورود به لیگ امریکا مسی قراردادی را با شرکت امریکایی پلی تایم(play time) امضا می‌کنه ,که در آینده هم در تبلیغات باهاشون همکاری داشته باشه هم سهم قابل توجهی از شرکت را برای خودش می‌کنه . پلی تایم یه شرکت مدیریت مالی هست و همچنین ورزش جوانان سرمایه گذاری می کنه.
 از طرفی با ورودش به آمریکا با شرکت اپل قرارداد می‌بنده که به ازای هر عضو جدیدی که سیزن پَس(season pass) بگیره یک کمیسیون هم برای اون داشته باشه. سیزن پس یک سرویس پخش آنلاین لیگ فوتبال امریکاست . جالبه که بدونید فقط در بدو ورود لیونل مسی به اینتر میامی , بیش از ۲ میلیون نفر در سیزن پس عضو شدند و کلی پول تو جیب‌های مسی ریختند.
 بریم سراغ شرکت آدیداس .در حال حاضر پرفروش‌ترین پیرهن ورزشی آدیداس در آمریکای شمالی , پیرهن صورتی مسی است که جدا از قرارداد  ۲۵ میلیون دلاری در سال ,  به ازای فروش هر پیرهن مبلغی هم به عنوان کمیسیون به حساب مسی واریز میشه .
 حتی اگر تعداد زیاد تبلیغات و تیزرهای دیگه هم چشم پوشی کنیم , همین سه مورد درآمد بسیار بالایی رو برای لیونل داره.
در کل میشه گفت آمریکا بهترین کشور برای درآمدزایی ورزشکاران بازنشسته است . درست مثل مایکل جردن که ۹۰ درصد ثروتش رو بعد از دوران حرفه‌ایش به دست میاره . مسی هم که بازنشستگی رو به خودش نزدیک میبینه و با علمِ به این موضوع مقصد سرمایه گذاریش رو انتخاب می کنه.
 با توجه به تمام این مسائل که گفته شد , اینطور به نظر میاد که انتخاب امریکا برای مسی, اتفاقاً به دلیل پول و درآمد بیشتر بوده و نه چیز دیگه‌ای.
 
این تنها یک مثال کوچک از تصمیم یک فوتبالیست بود . به اطرافتون خوب دقت کنید و ببینید چطور با دنبال کردن رد پای پول می‌تونید دلیل درست و واقعی مسائل را پیدا کنید .

دیدگاهتان را بنویسید